Ружица Тодоровић

Иконописац

Критика : проф. Мирослав Лазовић

ТРАГАЊЕ ЗА ИСТОЧНИМ ИЗВОРИМА

"Ружица Тодоровић, сликар по вокацији, са чежњом за неким далеким просторима византијског комонвелта трага за духовним идентитетом европског сликарства које нема само корене у постренесансној уметности линеарног и перспективног сликарства, него у чежњи за облицима српске архитектуре поникле у дубинама изворног хришцанства, ствара ликовну представу која се шири као молитва у дубине неког непознатог простора и коју води љубав безгранична, љубав Божија.

У њеним ликовима, и поред радосне туге, постоји нека дубока туга за смислом живота, она туга о којој је говорио Милош Црњански, која као велики и бесконачни добри хлеб пада на нас као мана у пустињи. Тај добар банатски хлеб чији укус знамо јесте хлеб живота, а управо њена иконографија води ка извору воде живе, који је Христос и који је за себе рекао : ‘ Ја сам хлеб који силази са неба и ко једе од тог хлеба имаће живот вечни’.

Иза боја Ружице Тодоровић крије се смисао лепо саткане боје која нам даје укус живота. Осетити укус живота највећи је смисао овога света који нас води сунцу које долази са истока, како се пева у Божићном тропару. Хегел је рекао да је византијско сликарство наивно. Сликарство се данас претворило у кризу уметничку, без перспективе, и да се послужимо Бекетовим језиком то је заиста крај игре. Још је велики пољски мислилац Станислав Игнациј Виткејевич говорио да са Ботичелијем престаје наивност у сликарству, а наивност је, по њему, оригиналност. Наивност носе деца и она ставрају зато што се играју. Човек ваљда зато свара што пропада, а пропада зато што ствара. Не заборавимо да је човек лимитирано биће и да један мали отисак уметнички зна да буде путоводј ка смислу.

Са кубизмом линеарна перспектива у сликарству губи. Отварају се нове димензије уметности, а тога је доказ дело наше уметнице. Она не само миметички трага за коренима уметничког израза источног сакралног сликарства, већ су њени садржаји нама поука и смисао."

Мирослав Лазовић, проф. факултета Примењених уметности у Београду 2008. год.

Гости

Имамо 3 гостију на мрежи